Recenzie ”Cum a ars-o Anghelescu o lună ca scriitor de succes”-Cristina Nemerovschi

Editura: Herg Benet
Număr pagini: 270
Rating pe Goodereads: 4/5

PREZENTARE

Gigi Anghelescu are 39 de ani, patru luni, o săptămână, trei zile, șase ore, patru minute, câteva secunde și într-o dimineață ia hotărârea cea mare: să devină scriitor de succes. Pentru a porni în urmărirea visului său, își dă demisia de la banca unde lucrează. Vegheat și consiliat și în cele mai mici detalii de către cei doi prieteni apropiați, Georgescu și Mateescu, deja scriitori, Anghelescu face primii pași pe aventurosul drum al cuceririi lumii literare, despre care la început nu știe nimic. Urmărit de amintirea nefericitei iubiri din adolescență, pentru preafrumoasa Adina, dar și chinuit de dorința de a salva literatura de “impostori” – dintre care se distinge pregnant figura lui Cernătescu –, Anghelescu întâlnește cele mai șocante și mai colorate personaje, pe un drum unde, la final, îl va aștepta o surpriză de proporții uriașe.

Cum a ars-o Anghelescu o lună ca scriitor de succes te face să privești mai atent lucrurile din jur. Și să nu îți mai poți controla hohotele de râs.

Încă de când am citit prezentarea cărții, m-am așteptat la ironie bine construită și umor din belșug, totul bine pus la punct într-o istorisire pe care eu am perceput-o ca ceva care ar fi putut fi la fel de bine scris de Ion Luca Caragiale ( dacă acolo a fost vorba despre o scrisoare pierdută, vă asigur că Gigi pierde mult mai mult decât atât =)) ) Am identificat cu ușurință comicul de nume foarte sugestiv, tipurile neobișnuite de personaje, adunate la un loc pentru a ne ”încânta” de pe scena fictivă a unei vieții tragic-comice pe care am trăit-o din plin😂

Am perceput-o ca pe o carte pur psihologică, care urmăreşte progresul (sau, mai bine spus, regresul) personajului, în contextul unei lumii pe care nu o înțelege şi cu valorile căreia nu se identifică. Pe parcursul lecturii, Anghelescu nu este nici mai presus, nici mai prejos, de superficialitățile lumii mediocre, care nu cunoaște cultura, el reprezintă  omul îmbătat în propria lui iluzie de integritate şi de false valori, care se regăsesc şi în oamenii pe care îi consideră modele.

„Îşi umpluse trei pahare, le dăduse pe gât, dar de data asta nu îşi mai servise invitații.”

Nu ştiu cum s-a întâmplat, dar am rămâs trăsnită de Horațiu, „marele” critic literar, mai nou şi autor, pe care Anghelescu îl consideră un om de cultură cu care şi-ar dori să se identifice într-un viitor apropiat. Nu ştiam ce să fac mai întâi, să râd sau să plâng, să închid cartea de nervi, conştientă că asta se întâmplă şi în lumea în care trăiesc, poate chiar în acest moment. Am ales să râd, un râs amar ca m-a cuprins de multe ori pe parcursul lecturii şi care mi s-au răsfrânt toate trăirile. Nu regret nicio reacție pe care povestea controversată a lui Gigi mi-a trezit-o.

„Aşadar, Anghelescule, de dragul intrigii polițiste, momentan eşti demiurg şi vrei să studiezi un scriitor genial pe care l-ai vârât cu sila într-un borcan. Cum procedezi?”

Situația lui Anghelescu mi s-a părut comică şi tragică în acelaşi timp: a renunțat fără niciun regret la serviciu, mănâncă la mama sa, este lovit de un constant ghinion şi toate eforturile sale pentru a îşi găsi sufletul pereche şi pentru a deveni un scriitor de succes par a fi fără izbândă. Însă Gigi posedă şi o anumită pudoare şi necunoştință: el nu vede intențiile ascunse şi mârşave ale anumitor oameni şi este de multe ori înşelat într-un mod ireal de penibil (chiar mi-a părut rău😐).

În cele din urmă, am tras o singură concluzie: Anghelescu nu este vinovat pentru ceea ce este, Anghelescu se poate descrie ca fiind un produs al anturajelor pe care le frecventează şi al educației deficitare venită din partea mamei. În alte circumstanțe, Anghelescu ar fi putut fi cu totul altă persoană, poate chiar persoana care crede că e. Însă cu siguranță el este un simbol al unei practici complet verosimile şi triste, a unei pseudoliteraturi ale cărei victime sunt, de multe ori, pierdute într-o mare minciună😅

*poza este preluată de pe Cutia  de carton*

-Nico-

7 gânduri despre „Recenzie ”Cum a ars-o Anghelescu o lună ca scriitor de succes”-Cristina Nemerovschi